Piatkový 5k #28

Ahojte trailrunnisti, ďalší piatok je tu a s ním aj ďalších 5 správ s prevažne bežeckého sveta.

1k > Na sever!

Po megaúspešnej knihe Jedz a behaj vychádza dnes druhá kniha od Scotta Jureka pod názvom Na sever.

Na rozdiel od Jedz a behaj tu však Jurek neopisuje postupný vývoj svojej bežeckej kariéry, ale jeden konkrétny beh. No, teda beh ako beh.

Prekonať 3522 km sa nedá nazvať behom, ale nekompromisným prebíjaním sa vpred.

Kto sa chce nechať inšpirovať týmto neskutočným príbehom človeka, ktorý zviditelnil trailové behanie ako málokto počas našej generácie, má teraz šancu.

2k > Zlepšovanie výkonnosti nemusí byť raketová veda

Jason Koop, riaditeľ tréningu v CTS odporúča nasledovných 8 vecí, na zlepšenie tréningu u ultra bežcov:

  1. Merať objemy časov nie vzdialeností
  2. Používať RPE miesto tempa či tepu
  3. Jesť viacej zeleniny
  4. Naučiť sa byť v pohode keď nie sme v pohode
  5. Viac sa venovať hikingu
  6. Behať s motiváciou
  7. Oddychovať s úmyslom na oddych
  8. Sústrediť sa na proces nie na výsledok

Podľa mňa vcelku uchopiteľné a ľahko akceptovateľné pokyny.

3k > Bolesti holenných kostí

Za posledné obdobie som sa stretol s týmto problémom u viacerých kamarátov bežcov. Nakoľko mi samému tento problém nie je (nanešťastie) neznámy, vždy keď narazím na nové odporúčania, nechávam sa inšpirovať. Človek nikdy nevie, kedy sa táto mrcha bolesť vráti späť.

Ak si nie ste istý, čo bolesť holennej kosti (shin splin) znamená, resp. či je to práve to čo vás trápi, detekcia je jednoduchá.

Po prvé, bolesť píšťali je neznesiteľná čo I len na jemné poklepanie prstami. Po druhé, vyskúšajte si jednoduchý “diagnostický” test podľa obrázkov z článku a budete mať istotu.

Vedieť ako na túto hrôzu každého bežca je naozaj dobrá znalosť.

4k > Ako si nájsť viac času na behanie

Bryon Powell, zakladateľ a šéfredaktor portálu irunfar.com sa vo svojom poslednom článku zdôveruje, ako prestal mať čas na behanie.

Ak by to skončilo tam, článok by nemal veľmi pridanú hodnotu. Avšak Bryonovi nešlo o lamentovanie, ale praktické nachádzanie času, ktorý inak zapĺňa nezmyslami.

Niežeby jeho poznatky či odporúčania boli v niečom svetaborné či inovátorské, no nikdy nezaškodí nechať sa inšpirovať od ľudí, ktorí majú čo povedať.

Redukcia digitálnej závislosti je jedným z najlahších a zároveň najťažších prístupov k získavaniu volnéhéo času. Nielen na behanie, ale na čokoľvek.

Keď začneme skúmať, koľko času strávime na sociálnych sietiach, konštantným odpovedaním na emaily, stálym sledovaním správ a noviniek, nezmyselným browsovaním po nových produktoch či hraním, zrazu zistíme, že nielenže ľahko nájdeme čas na behanie, ale defacto na čokoľvek čo chceme.

Čítanie? Žiaden problém. Viac času s rodinou? Vybavené. Čas na premýšľanie či plánovanie? Check.

Trpíte podobnými problémami? Nechajte sa inšpirovať ako ja.

5k > Citát týždňa

Ak chcete naozaj uniknúť od vecí, ktoré vás obťažujú, nepotrebujete ísť na iné miesto, ale stať sa inou osobou. ~Seneca