ischiatický nerv

Bolesť v sedacom svale. Spoznajte svoj ischiatický nerv.

Prvýkrát som sa s bolesťou v sedacom svale stretol pred štyrmi rokmi. Z ničoho nič mi v ľavej polovici zadku začala vystreľovať bolesť počas behania až dole ku kolenu. Neskôr neprestávala ani po skončení behania a stávala sa intenzívnejšou každým týždňom. Po prvý raz som okúsil symptómy spôsobené podráždením ischiatického nervu. Ako som zistil časom, ani zďaleka som v tom nebol sám.

Liečenie, ak sa to dá tak nazvať, trvalo niekoľko mesiacov. Chodieval som na pravidelné stretnutia k fyzioterapeutovi, cvičil som doma, behával menej a bolesť postupne odznela. Minulý rok však prišla bolesť späť ako veľmi nezvaný hosť do domu.

Problémy začali už na konci roku 2015. Tentokrát na opačnej strane zadku a s oveľa rýchlejším a intenzívnejším postupom. Došlo to až do bodu, kedy som prestal behať takmer úplne. Stalo sa tak počas dlho plánovaného a pre mňa veľmi očakávaného “štefánika”. Na dvadsiatom kilometri som to musel zabaliť a odvtedy moje behanie išlo dole kopcom. Žiaľ, nie doslovne.

Čo je vlastne ten ischiatický nerv?

Ischiatický nerv je dlhý a veľmi silný nerv, ktorý vystupuje z chrbticového kanála a pokračuje medzi sedacími svalmi pozdĺž celej nohy až dole k chodidlu. Ak príde k jeho podráždeniu a zápalu, bolesť začne vystreľovať kdekoľvek od krížov až dole k achilovke, no najčastejšie v oblasti sedacích svalov. Tak ako to bolo aj u mňa.

ischiatický nerv

Nerv sa tiahne v zadnej časti nohy pomedzi svalové vlákna. Tie ho pri zápale a dotyku dráždia a vzniknutá bolesť vystreľuje od jedného bodu až do celej nohy. Bolesť je na začiatkoch tupá a ignorovateľná, no časom sa stáva intenzívnejšou. Dochádza k tŕpnutiu svalov, zlému prekrvovaniu a v horších prípadoch až k neschopnosti ovládať niektoré svalové partie.

Podľa lekárov je problém najčastejšie spôsobený vyskočenou či poškodenou platničkou, zlým postojom a neprirodzeným prehnutím chrbta, alebo zápalmi v oblasti chrbtice. Dôvodov však podľa nich môže byť mnoho. Jednoduchá diagnostika nie je ani zďaleka tak jednoduchá.

Bolesť pociťujeme na začiatku len pri záťaži, ako napríklad pri dvíhaní nohy, kráčaní do kopca, prudkom zostupe. Postupne, ak sa problém nerieši, bolesť sa objavuje aj pri bežnom sedení, státí či dokonca ležaní.

Ako na bolesť v sedacom svale

Ako píšem vyššie, príčin bolesti môže byť mnoho a neexistuje univerzálne riešenie. Pre to, aby si vedel do čoho sa pustiť je najlepšie navštíviť lekára alebo fyzioterapeuta a poradiť sa.

Ak je bolesť spôsobená vyskočenou či poškodenou platničkou, cvičenie nepomôže a je nutná pomoc odborníka. Ak je bolesť spôsobená ochabnutým svalstvom, zlým postojom či dlhodobým nesprávnym sedením, cvičenie vie zabrať celkom dobre.

V týchto dvoch krátkych videách je zopár cvikov, ktoré som praktizoval ja sám a pomohli mi. Treba mať však trpezlivosť a neísť proti vlastnému telu. Ak ti ktorýkoľvek z nich spôsobuje miesto postupného uvoľňovania bolesť a tenziu, treba s ním prestať.

Neočakávaj však, že zopár dní spraví zázraky. Všetko chce svoj čas. No a keď už bolesť zmizne, odporúčam pokračovať v cvičeniach, aj keď už menej intenzívnych ďalej. Aby sa ti nestalo to čo mne.

Ak máš aj ty skúsenosti s podobným problémom a podarilo sa ti ho prekonať, budem rád počuť o tvojom prístupe. Určite nie som sám, koho niečo takéto prepadlo a taktiež nie som sám, kto sa snaží pomôcť si ako sa len dá. Napíš do komentárov alebo priamo na mail ivan@trailrun.sk.

Nech nás tento rok trápi čo najmenej problémov a zranení. A nech nám to dobre behá!

Ahoj niekde v kopcoch!

7 názorov na “Bolesť v sedacom svale. Spoznajte svoj ischiatický nerv.”

  1. Pingback: Lakmusový papierik každého ultrabežca – Ultralanovka | Trailrun.sk

  2. Pingback: Ultralanovka – lakmusový papierik každého ultrabežca | Trailrun.sk

  3. Tiež riešim už nejaký čas. Z oblasti L5 mi vystreluje bolesť ku kolenu ľavej nohy. MRI mi neukázalo herniu platničky, len miernu vypuklinu, ale ten tlak tam predsa len asi vzniká. Minulý rok som zrušil všetky plánované účasti na behoch a robil som si len pravidelné pomalé výklusy, aby si telo “neodvyklo”. Čo sa cvičenia týka, vyrobil som si a dosť prísne ju aj dodržujem, a vlastne teraz už aj rád, takú raňajšiu rutinu, zloženú z cvikov z YogaPozdravu, cvikov od McKenzie-ho a bežného strečinku, doplnených o cviky s SM-Systémom. Keď sa hýbem, bolesť nepociťujem, resp. len málokedy, najviac ma to “dobieha” pri dlhšom sedení alebo ležaní. Na tom chcem ešte zapracovať. Je to beh na dlhú trať 🙂

  4. Zázraky možete očakávať behom niekoľko dní ,keď natrafíte na to správne cvičenie a toto nie je ono.Nepomohla mi ani 3týždňová rehabilitácia (dokonca v Rakúsku-pracujem tam a mám zdrav.poisť)Dva mesiace som mala bolesti ischiasu a pridružili sa zvláštne bolesti nervov od spodu nohy plus mravčenie (asi mám total vytečené platničky.Hovorili mi ,že tlačiana nerv v mieste vytečenej platničky ,ale nie je to pravda že tie bolesti sú sposobené týmto.Áno nervy sú utláčané,ale nie tam pri platničkách ,ale v sedacej a bedrovej oblasti -následkom spaziem a skrátenými svalmi ,ktoré treba natiahnuť -strečovať.Ako?Náhodou som natrafila na videá na youtube -Liebscher -Bracht (-majú tam okolo 600videí na tému Schmerztherapie)a je to zadarmo (nemám na špecialne cvičenia 50€/pol hod.) a možem povedať ,že mi to zachránilo psychiku ,čiže život ,lebo prognóza -cvič -posiluj svaly brucha ,chrbta (čo robím už tri roky bez vysledku)a možno sa vyhneš operácii ,ktorá ti nemusí pomocť a bolí to do zbláznenia -nie je nič moc.Nad týmto začne človek rozmýšľať ,až keď ho začnene naozaj niečo dlhodobo bolieť.Nejde mi do hlavy ,prečo ma hneď nediagnostikovali na išialgiu ani na podobnú diagnozu -Isg,pyriformis syndrom,keď som popisovala bolesti doktorke aj rehabilitačným-neriešili nohu ale stále cvičenia na chrbticu- bez efektu.Stačili mi asi tri dni ,keď som začala cvičiť podľa videi z youtubu.Nehovorím že to bolo jednoduché ,mala som zmiešané pocity (hlavne opatrne ,najprv radšej čítať z ich web.stránky poďa schmerzlexikonu -preložiť si cez prekladač ,dobre počúvať ,ako držať pánvu ,napínať jednotlivé partie)ale podarilo sa mi to a pokladám to za zázrak.

    1. Dobrý deň, pani Natália. Už 3 mesiace sa trápim s bolesťami a trpnutim pravej nohy, bola som už u viacerých terapeutoch a maseroch bez akéhokoľvek zlepšenia. Bojím sa už cvičiť hocičo, pretože bolesť sa stupňuje a nie naopak. Mohla by som Vás poprosit o konkrétny link na Liebscher? Pozrela som už viaceré, ale neviem, ktorý by mohol byť na ischias. Vopred Vám veľmi ďakujem. EVA

  5. Toto iste mam uš rok a pol,bol som u lekara a predpisal mi aulin na zapal ked som si dal 1 tak som mal pokoj 8h ale ked som si ho zabudol dať ako teraz,nahla neskutečna bolesť lavej časťi zadku a smeruje to aš dole po nohe. Ako to opisal Ivan Sabo,,,,, tak mam uplne to iste co vi,,,už ma to strašne odmedzuje skušal som všetko a nič hovorili mi že sa to neda liečit lebo keď si mislite že ste to viliečili tak ste na omile to sa stale a stale vracia dajme ktomu že vas to neboli cca 2 mesiace a potom dalšich 6 mesiacov bolesť toto je najzložitejši sval na celom tele mňe osobne pomaha len Aulin sipaci na zapal 2 krat dene si ho davam a počasi že vraj to ma odisť ta bolesť citujem mojho lekara ale stale nič. Majte sa pekne (aby bolesť už nebola).

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

To create code blocks or other preformatted text, indent by four spaces:

    This will be displayed in a monospaced font. The first four 
    spaces will be stripped off, but all other whitespace
    will be preserved.
    
    Markdown is turned off in code blocks:
     [This is not a link](http://example.com)

To create not a block, but an inline code span, use backticks:

Here is some inline `code`.

For more help see http://daringfireball.net/projects/markdown/syntax

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Scroll to Top