Piatkový 5k #27

Ahojte trailrunnisti. Mám tu pre vás zopár nových krátkych správ z diania v trailrunnovom svete. Snáď vás zaujmú.

1k > Kráľ hôr

Kiliana pozná každý. Kto behá trailrun a prečítal aspoň jeden časopis či stránku, musel na neho naraziť.

V poslednom čísle časopisu Trail Running spravil Paul Larkins exkluzívny rozhovor s týmto 31 ročným kataláncom a ako vždy, hrozne mi sedí ako Kilian vystupuje.

Napriek tomu, koľko toho dosiahol je neskutočne pri zemi so svojimi plánmi a odporúčaniami pre iných. Posúďte ale sami:

  1. Prvú vec ktorú musíš mať pred závodom je plán. Ak ho máš, vieš, čo máš robiť.
  2. Nauč sa počúvať svoje telo. Nenasleduj bezhlavo plány iných, počúvaj seba.
  3. Nikdy neskúšaj nové veci v deň pretekov!
  4. Prispôsob sa novým podmienkam. Ak tuho premýšľaš, či toto či ono budeš potrebovať, zober si to. Časom sa naučíš rozhodovať lepšie, na začiatku prinajhoršom vláčiš trochu viac vybavenia.
  5. Uži si to. Čím viac vnímaš krajinu okolo seba, tým lepšie dokážeš sústrediť myseľ na to, prečo si tam kde si.

2k > Behanie po chrípke

Každý raz za čas niečo chytíme. V končiacom zimnom či premenlivom počasí aj viac ako občas. Je ale dobrý nápad ignorovať chorobu a behať aj napríklad s horúčkou?

Napriek tomu, že rán je na internete neúrekom a ešte viac kontradiktívnych, pravidlo je vcelku jednoduché:

NIKDY nebeháme s horúčkou!

Pri horúčke si telo a hlavne srdce môže vyvinúť zápal srdečného svalu, čo v lepšom prípade znamená odstavenie “len” na pár mesiacov, v horšom vážne zdravotné problémy.

Spoločne s tým sa každý vystavuje väčšiemu riziku bronchitídy či pneumónie. Stojí to za to? Rozhodne nie.

Väčšina vírusových ochorení odznie do týždňa a nič nám nebráni vrátiť sa späť k tréningu. Týždeň nie je veľa.

Ako získať späť stratené dni?

  1. koľko dní sme mimo hry, toľko by mala trvať rekonvalescencia = pomalé behy a len jemné zvyšovanie záťaže
  2. ak sa cítime pri aj takomto behu vyčerpaný, bolia nás svaly a ledva sa hýbeme, stále nie sme v poriadku, treba to odpískať a skúsiť o deň neskôr
  3. po dňoch rekonvalescencie sa vraciame k predošlému plánu – žiadne dobiehanie zameškaného

A čo pri obyčajných prechladnutiach? Jednoduchá zásada je – pokiaľ problém pociťujeme po krk, je ok pokračovať. Ak je problém aj od krku nižšie, napr. zápal priedušiek, bolesti hrdla a pod, je čas na pár dní oddychu.

3k > Všetky ulice San Francisca

Rickey Gates skončil 18. decembra osobnú výzvu – zabehnúť cez všetky ulice SF.

SF osobne milujem a preto ma správa zaujala. Ešte viacej ale celá idea. Ako najlepšie spoznať vlastné mesto? Behaním doslovne krížom-krážom.

Keby som hľadal nový projekt na investovanie času a energie, skúsil by som niečo takéto. Niečo ako Strava pre celé mesto. Zapoj sa a spoznaj každý kút.

Rickeymu to trvalo 46 dní. Zabehol spolu vyše 2000 km s prevýšením takmer 5000 m.

Koľko by to trvalo napríklad v Bratislave? V Prahe? New Yorku či Pekingu?

Ak niekto hľadá “business” ideu, nech sa páči.

4k > Unbroken

Nedávno som narazil na film z režisérskej stoličky Angelie Jolie a producentskej dielne bratov Coenovcov s názvom Unbroken.

Film je o známom (mne osobne až dovtedy teda nie) americkom veteránovi, olympijskom bežcovi a dlhoročnom vojenskom väzňovi Louisovi Zamperinim.

Jeho bežecké výsledky neboli tak oslnivé aj keď mal dobrú šancu do budúcnosti, keby nenarukoval do vojny.

V 1936 na olympiáde v Berlíne skončil na 5000 metroch na 8. mieste. No keďže posledné kolo zabehol na tú dobu v neuveriteľnom čase 56 sekúnd, dokonca Hitler nariadil, že sa s ním chce stretnúť.

Film mi prišiel príliš natiahnutý a málo dynamický – špeciálne ak človek pozerá biografiu o športovcovi. Zažil neskutočné veci a nebyť vojny, možno o ňom vieme aj my u nás. No napriek tomu by sa 30 minútový zosek totálne tomuto filmu hodil.

5k > Citát týždňa

Život je dosť dlhý ak vieš, ako ho správne využiť. ~Seneca

Ahojte budúci týždeň a nech sa nám to počasie začína pomaly stabilizovať. Kopce čakajú!