Piatkový 5k #17

5 krátkych správ z prevažne bežeckého sveta, ktoré ma zaujali a ktoré mám chuť zdielať ďalej. Verím, že zaujmú aj vás.

1k > Behanie na čas, vzdialenosť alebo prevýšenie

Existuje mnoho prístupov k tréningu pri trailovom behaní. Najčastejšie ľudia behajú na vzdialenosť. Vytýčia si koľko potrebujú týždenne odbehať a rozplánujú si tréning na dosiahnutie týchto mét. Dĺžka tréningu je závislá od štýlu, terénu či prevýšenia. Čas sa dá odhadnúť čiastočne, avšak s rezervami. Pokiaľ máš na tréning vytýčený denný čas, toto je nevhodná metóda, lebo povedie skôr či neskôr k frustrácii z nekvality tréningov, alebo naopak pretrénovanosti z dôvodu tlačenia limitov príliš ďaleko.

Druhou možnosťou je tréning na čas. Nezáleží na vzdialenosti, ale kvalite vtesnanej do vopred definovaného času. Tento štýl má proti behaniu na vzdialenosť výhodu pre ľudí s limitovaným voľným časom a tiež pre ľudí, čo chcú ísť na kvalitu skôr ako na kvantitu. Pokiaľ vieš, že na intervalový tréning máš len 30 minút, dáš do toho všetko. Ak ten tréning chceš vtesnať niekde do plánovaných 15km, kvalita môže ísť ľahko a neplánovane bokom.

Posledný štýl, behanie na prevýšenie je vhodný len pre ľudí, čo majú beh ako najväčšie hobby. Nikdy totiž nevieš dopredu, koľko času budeš musieť týždenne venovať na zdolanie naplánovaných výškových metrov. Ak však máš k dispozícii kopce na trénovanie a limitovaný čas nie je pre teba problémom číslo jedna, rozhodne tento štýl stojí za zváženie. Ak môže prinášať ovocie ľuďom ako je napríklad Kilian Journet či Tony Krupicka, môže pomôcť aj tebe. Ale rozhodne to nebude med lízať.

Behanie na čas vs. behanie na vzdialenosť (EN)

2k > Ako trénuje ten najlepší

Mnoho ľudí si myslí, že špičkový športovci to už tak nejako majú dané a ich tréningy sú vlastne len pohoda na udržiavanie statusu. Opak je pravdou.

Tí najlepší drú najviac. Či sú to cyklisti, tenisti, futbalisti alebo bežci. Len tvrdým tréningom, zapieraním a ochotou ísť ďaleko za hranice toho kam sú ochotní ísť ostatní majú šancu zostať na špičke. Podobne ako to bolo v prípade Emila Zátopka. Alebo napríklad súčasného Usaina Bolta.

Myslím, že to čo ukazuje Usain v tomto videu, je stále len slabý odvar toho, čo robí v sezóne pred najväčšími pretekmi. Napriek tomu je aj tak dobrou ukážkou námahy, ktorú musí pre svoje výsledky v tréningu podať.

3k > Káva môže pomôcť vo výkonnosti

Káva patrí medzi dokolačka pretriasané nápoje. Raz je vhodná pre športovcov lebo podporuje vo výkonoch, raz nevhodná lebo odvodňuje a zvyšuje nadmieru tep.

Podobne ako pri rôznych diétach a odporúčaniach, človek si musí vedieť vybrať. A otestovať sám na sebe.

Ja osobne cítim, že mi káva pomáha. Nie proti spánku ako u mnohých, ale skôr k mentálnej pohode a celkovo lepšej nálade. Vedci tvrdia, že to je len časť z jej dobrých účinkov. Ďalej vraj pomáha vo výkonnosti, podporuje tvorbu antioxidantov v tele či pomáha v prevencii voči cukrovke (EN). Či to je všetko pravda neviem, ale už len za tú pohodu a dobrú náladu mi to stojí.

Ak chceš skúsiť, čo robí tebe, vyraď „umelú“ nesku, začni piť riadnu a kvalitnú kávu 3-krát denne a daj vedieť čo sa stalo o pár týždňov. Možno o rok-dva budú bežci najväčší kávičkári.

4k > NKOTB – tenisky Altra

Všetci trailový bežci poznajú značky tenisiek ako Salomon, Asics, Puma, Nike či Inov-8. Čo ale tak značku Altra?

O tejto relatívne novej značke som počul už pred rokmi a hrozne sa mi páčili. Prečo? Používali na podrážke krásny znak bosej nohy… áno, preto. Ale tiež preto, že podobne ako mnoho kvalitných značiek pred nimi (napr. Inov-8) vznikli v hlavách samotných bežcov. Svoje postrehy a skúsenosti z behania preniesli na papier a do výroby. Výsledkom boli vždy výrobky, ktoré naozaj mali čo povedať reálnym bežcom.

Po čase som však na Altra zabudol. Nedali sa zohnať a nechať si poslať tenisky z USA či Austrálie bez skúšania bolo aj na mňa, internetového nákupného maniaka priveľa.

Po prečítaní recenzie na Altra Olympus a Lone Peak od Riša Zvoláneka, víťaza Štefánik Trail 2016 som sa znova rozhodol. Musím ich aj ja skúsiť.

Ak máš rovnako široké špičky ako Rišo či ja a rád beháš s nulovým sklonom medzi špičkou a pätou, rozhodne by si mal na ne niekde aspoň pozrieť. Kvalitné tenisky čo neničia nohy sú základom. A nielen v trailovom behaní.

5k > Motto týždňa

Ak po tréningu stále vyzeráš dobre, netrénoval si poriadne! ~autor neznámy

Prajem vám všetkým príjemný víkend a o týždeň je tu Piatkový 5k opäť. Ahojte.