Štefánik trail – 14 tipov na poslednú chvíľu

Štefánik trail je rozhodne jedno z top podujatí ktoré sa na slovenskej ultra bežeckej scéne organizujú. Minulý rok som sa ho zúčastnil po prvýkrát a stal sa definitívne jedným z mojich obľúbencov. Je len škoda, že sa organizuje tento rok presne v dátume štartu Dragon’s Back Race, na ktorý som sa pred rokom úspešne “kvalifikoval”. Budúci rok ak sa nič nestane, budem späť.

Ak sa chystáš na tohoročného Štefánika, verím, že už máš jasnú predstavu, čo a ako budeš robiť, čo si zoberieš a ako k pretekom pristúpiš. Teda, asi by si už aj mal, nie?

Ja som minulý rok prvé detaily začal študovať dva týždne pred štartom. Nie preto, že som taký frajer, ale pre neschopnosť zariadiť si čas lepšie. Som presvedčený, že keby som tomu dal viac času, skončil by som s ďaleko lepším časom. Na chybách sa človek učí.

Ak aj Ty patríš medzi podobne preprogramovaných ľudí ako ja, možno Ti týchto zopár tipov pomôže.

Tak, ako na to?

  1. Prvý úsek sa beží ešte za svetla a v ľahkom teréne. Nešetri sa! Tu sa dajú nazbierať dobré kilometre. Si čerstvý a za svetla to ide omnoho ľahšie. Čas na zvoľnenie budeš mať po zotmení, kedy sa Ti tempo prirodzene spomalí. Nešetri sa, na to bude času ešte dosť.

  2. Zaobstaraj si dobrú baterku. Časť druhého a tretí úsek budeš už definitívne bežať v tme a terén je miestami naozaj náročný. Či už je to klesaním zo Zárub, alebo prekonávaním kameňmi obsypanej Vápennej. Vidieť kde šliapeš Ti zrýchľuje presun, šetrí energiu a znižuje riziko úrazu. A nie nezanedbateľne.

  3. Na kontrolných stanovištiach napriek perfektnej nálade a kopcu jedla nestrácaj veľa času. Je to lákavé, no z 5 minút je ľahko 15 a tie Ti vedia pri nedostatku síl naozaj chýbať. Ak sa Ti to stane na 4-5 stanoviskách, zrazu si na nohách o hodinu dlhšie čo pri takejto trase znamená diametrálne viac potrebnej fyzickej a psychickej energie. A tá sa nezháňa v Karpatoch ľahko.

  4. Ak si si aj na každé stanovisko poslal batožinu, použi z nej niečo len ak to naozaj potrebuješ. Nestrácaj čas len preto, že ju tam máš. Nie si manekýn, nepotrebuješ každých 15km nové tričko. Ak máš možnosť mať zálohu super, no to neznamená, že ju musíš aj vždy použiť.

  5. Jedz často, pi pravidelne. Áno, na stanoviskách je jedla viac ako požehnane no to často nestačí. Ak nebežíš medzi stanoviskami super rýchlo, energia Ti lieta z maxima no minimum a úplne ničí tvoj výkon. Príjmaj energiu po trochách no pravidelne, miesto raz za hodinu-dve a vo veľkom. Telo tak dostáva zabrať omnoho viac. No a o pití ani nevravím. Nečakaj na smäd. Keď sa dostaví, už je zväčša neskoro.

  6. Naštuduj si, aké jedlo sa na stanoviskách podáva a či Ti vyhovuje. Ja som bol minulý rok na vegánskej strave a tak som tam okrem banánov, melónov a cestovín s olivami nič schodné k jedeniu nemal. To mi spôsobilo brutálne problémy v druhej polovici trasy. A pritom stačilo len trochu lepšej organizácie na mojej strane.

  7. Naštuduj si trasu nech vieš čo ťa čaká. Poznanie trasy Ti umožní správne rozkladať energiu. Stúpaním na Záruby vieš, že o chvíľu bude padák k Bukovaj a šanca dobehnúť pár stratených minút, alebo klesaním k Babe šanca hodiť do žalúdka niečo teplé. Najhoršie je nevedieť čo človeka čaká v stave, keď každý krok je malé utrpenie. Kopec je omnoho schodnejší ak vieš, čo ťa za ním čaká.

  8. Kopce čo majú viac ako 30% stúpanie a nedovidíš im na vrchol, kráčaj. Ultrabeh je o zdolaní trasy, o taktike ako zvládnuť tak náročný výkon čo najlepšie. Nikoho nezaujíma ak prvých päť kopcov vyšprintuješ ak nakoniec nedobehneš. Podstatné je kto sa prepracuje do ciela, nie kto zvládol Záruby za najlepší čas.

  9. Skús sa v tme na niekoho napojiť ak je rýchlejší a drž sa za ním. Tma ľahko láka k spomaľovaniu. Ak má človek spoločnosť, alebo aspoň niekoho na nasledovanie, kilometre ubiehajú ďaleko rýchlejšie.

  10. V deň pretekov pi od rána veľa vody. Vyhni sa ťažkým jedlám. Ako som písal v bode 1, prvý úsek je super rýchly, musíš sa cítiť ľahký a silný. Dostatočne hydratované telo Ti pomôže k lepšej aklimatizácii a pružnosti svalov. To naoplátku k psychickej pohode a dobrej nálade. Všetko so všetkým súvisý.

  11. Nespoliehaj sa, že to čo robia iný je to pravé. Ak ľudia oddychujú, Ty pokračuj. Ak sa ponosujú na tmu či zlý terén, usmej sa a predbehni ich. Skĺznuť do negatívneho nastavenia mysle je jednoduché a veľmi škodné. Zachovaj si čistú myseľ a drž sa plánu. Akého plánu? Zdolať Štefánika v predsavzatom čase. Nech už je aký chce.

  12. Ak závodíš v trailových teniskách, možno stojí za zváženie pripraviť si pohodlnejšie cestné na kontrolné stanovisko Koliba. Od toho momentu je to skôr mestský beh plný asfaltu a vychodených chodníčkov, čiže ak neprší, pohodlnejšia obuv Ti môžu definitívne dosť ušetriť nohy. Asfalt v horku vie byť nemilosrdný.

  13. Udržuj si prehľad o svojej pozícii. Stratiť značku je hlavne v posledných bratislavských úsekoch veľmi jednoduché (zlomyseľných ľudí sa nájde vždy dosť) a v tom momente sa každá minúta blúdenia zdá ako večnosť. Ja som stratil minulý rok 40 minút na úseku, ktorý som považoval za najľahší a ani len som sa neunúval kontrolovať si pozíciu. Tých 40 minút ma zničilo psychicky viac ako predošlých 20 hodín.

  14. Šetri si zopár síl na posledný úsek po nábreží. Budeš stretávať kopec ľudí a nie je nič príjemnejšieho, keď človek pred všetkými pohľadmi stále napreduje so vzpriamenou hlavou. No a prebehnúť cieľom akoby to bol záver len 12-minútovky je naozaj príjemné zadosťučinenie po toľko hodinovej drine.

Držím Ti palce na tohoročných pretekoch a tak trochu aj závidím. Máš pred sebou parádne preteky nielen po stránke trasy, ale aj organizácie a atmosféry. Uži si ich! Nech dopadú akokoľvek, hlavne maj zábavu. O tom predsa celý trail running koniec-koncov je.