Je minimalistická obuv vhodná aj pre deti?

Používanie minimalistických topánok mi pomohlo k zlepšeniu techniky pri behaní a chodení, k zosilneniu členkov a achilovky. Nie som fanatický “minimalista” no veľmi verím v pozitívny efekt chodenia a behania na boso už len pre to, že je to pre nás tá najprirodzenejšia voľba.

Po nedávnej návšteve u kamarátov a ich prejavenej úzkosti z vývoja chôdze a postoju ich dcéry som sa nad celou záležitosťou zamyslel o trochu viac.

Sú teda minimalistické tenisky vhodné aj pre nešportovcov a ešte k tomu tých najmenších?

Už pri prvom zamyslení mi logicky vychádza, že áno. Ak vedia takéto topánky pomôcť v krátkej dobe dospelému človeku, dieťati vo vývoji to musí ísť omnoho lepšie a rýchlejšie. Je to však naozaj tak?

Deťom sa vyvíja chodidlo do puberty. Až v tomto období je prerod šľapy zavŕšený do podoby chodidla dospelého človeka s 26 kosťami a 33 kĺbmi, ktoré zaručujú plnú funkčnosť našej chôdze. Preto dbať na správnu chôdzu, postoj a teda aj kvalitné topánky je najdôležitejšie práve v tomto období. A kvalitné nemusí nevyhnutne znamenať najviac promované reklamami.

Žiaľ, stále prevláda strnulý názor na to, čo majú deti bežne nosiť a čo sa považuje sa správne. Ortopedické vložky a sandále, tvrdé neflexibilné topánky ktoré “chránia nohu” a tenisky s hrubou podporou chodidla, aby dieťa ani náhodou necítilo kam a na čo stúpilo. Veď veľké firmy to všade hlásajú, robia výskumy a platia testy, tak to tak musí byť, no nie?

K správnej chôdzi sa potrebujeme nielen naučiť dávať jednu nohu pred druhú, ale tiež byť schopní dobre prenášať váhu, balansovať, byť flexibilný a silný v každom kroku. Toto všetko sa u nás začína vyvíjať pri prvých krokoch a chodenie na boso je pre nás najprirodzenejšou voľbou.

Príroda nás obdarila najdokonalejším typom obuvi – našimi chodidlami.

Avšak, krátko po prvých krokoch väčšina rodičov začne ratolesti obúvať do detských topánok a chodeniu na boso je koniec. Maximálne nejaké to pobehnutie po pláži na letnej dovolenke, ale aj to už zväčša len v Crocksoch, lebo “všade” je sklo a klince.

Áno, žijeme v pásme kde tepelné podmienky nedávajú príliš šancu na chodenie na boso veľa dní v roku. Avšak problém je, že od detstva sme nútení do obúvania sa úplne všade – aj kde nehrozí takmer nič.

“Obuj si papuče!”, “Nechoď bosí!” sú najbežnejšie pokriky ktoré počúvame až do dospelosti. Rodičia uprednostnia, keď deti majú na nohách vyčaptané šľapky, flipflopy či inú nekvalitnú obuv pred bosou a teda najprirodzenejšou voľbou.

Na jednej strane je pravdou, že od nôh človek najľahšie nachladne no na strane druhej, zvyknuté nohy sú omnoho odolnejšie. Podobne ako ruky. Stačí im len dať šancu zoceliť sa.

Čo je teda najlepšou cestou?

Pediater a hovorca Spoločnosti pediatrov z Veľkej Británie hovorí, že z hľadiska funkčnosti, človek topánky nepotrebuje vôbec. Nosíme ich kvôli ochrane voči prostrediu, nie pre to, aby nám dali šancu správne chodiť. To ešte viac platí pre deti, kde rodičia často uprednostnia krásu pred funkčnosťou.

Pokiaľ nie je šanca chodiť na boso, aj minimalistické topánky pomôžu rovnako, na rozdiel od neflexibilných “cool” tenisiek, vybudovať svaly a ligamenty na chodidlách, vytrénovať silu v klenbách a tiež správny postoj a teda našu schopnosť lepšie reagovať na meniace sa podmienky.

Tracy Byrne, špecialista na detskú pediatriu z Veľkej Británie navyše tvrdí, že pre najmenšie deti tento vnem dotyku nohy so zemou dáva nenahraditeľnú spätnú väzbu na budovanie balansu a vývoj mozgu.

Žiaľ, dobre odpružené a tvarované tenisky sú umelou barličkou na niečo, čomu by sa pomáhať vôbec nemalo.

Má dieťa chodiť na boso aj do školy?

Najlepšou odpoveďou by bolo áno. A nielen dieťa. Ako som písal však vyššie, nie je to tak jednoduché. Nežijeme v južnej Amerike či Karibiku.

Minimalistická obuv od značiek ako Merrell, Vivo Barefoot či New Balance môžu vyriešiť dve muchy jednou ranou.

Minimalistické topánky ponúkajú podobný vnem ako chôdza na boso, chránia voči prostrediu a navyše, vyzerajú aj “cool”. Jasné, nie sú to Nike Air ani snowboardové SANS, no rozhodne to nie sú ortopedické sandále.

Výskumy z 2012 uskutočnené na 12-ročných deťoch v Anglicku potvrdili už po dvoch mesiacoch, že deťom nosiacim minimalistické topánky (v tomto prípade Vivo Barefoot) sa zlepšila stabilita a balans, zosilneli im členky a sila v chodidlách. Už po dvoch mesiacoch!

Názory na správne topánky sa rôznia a nikdy nebude jednoznačná odpoveď. Avšak odpoveď, že kvalitne vystužené topánky je tá najlepšia cesta je jednoznačne milné. Potvrdzujú to výskumy, pozorovania ľudí žijúcich “v primitívnych podmienkach”… a aj moja vlastná skúsenosť.

Len pár týždňov behania už v pokročilej dospelosti mi upravilo techniku tak, že som prestal trpieť na bolesti členkov a kolien, zápalmi holennej kosti či achilovky. A stačilo k tomu naozaj tak málo.

Ak dospelému človeku stačí pár týždňov minimalistického obúvania na zosilnenie chodidiel, skvalitnenie chôdze, odstránenie problémov spojených s používaním nôh, predstavte si, čo to spraví so stále sa formujúcou detskou nohou. Hotové zázraky. A nie som o tom zďaleka presvedčený iba ja.