Je masážny valec len ďalší módny výstrelok?

Asi nie je bežca, ktorý sa za posledné roky či mesiace nestretol s masážnymi valcami. Každý športový časopis o nich píše, športové obchody im venujú prominentné miesta a sú ich plné posilovne. Sú ale naozaj niečim, čo by každý bežec mal vlastniť? Vedia masážne valce naozaj pomôcť, alebo sú len ďalším módnym výstrelkom našej doby? Pozrime sa na ne spolu.

Ako funguje masážny valec

Masážny valec je založený na princípe hĺbkovej masáže tlakom hmotnosti nášho tela. Čo to znamená? K masáži dochádza pomalým rolovaním bolestivých partií po penovom valci, kde naše vlastné telo svojou váhou vytvára tlak na dané miesto. Je to v podstate masáž podobná tej ktorú dostaneme od maséra rukami, ale miesto a tlak si vyberáme sami.

Primárnou úlohou masážneho valca je uvoľniť stuhnutosť medzi svalmi a fasciou a uvoľniť aj tzv. spúšťacie body na svaloch samotných. Následne prichádza k obnoveniu flexibility svalov, zlepšeniu rozsahu pohybov a zníženiu šance na zranenie.

Hyperice Vyper

Pre tých najpohodlnejších, existujú aj vibračné valce, ako napr. Hyperice Vyper

Čo je to fascia? Zjednodušene ide o vlákno, ktoré obaľuje svaly a orgány nášho tela tak, aby ich chránilo pred nechcenými pohybmi, posunmi, alebo aj infekciami. Je to de facto sieť rozprestierajúca sa v celom našom tele, ktorá dokonale prenáša impulzy nielen medzi svalmi, ale aj nervovou sústavou. Bližšie si môžeš prečítať o fascii napríklad tu.

Čo sú to spúšťacie body? Sú to miesta, kde svaly pri opakovanej kontrakcii a nedobrom uvoľnení zostali zaseknuté. Špecifickosťou týchto bodov je, že zatlačením nielen vyvolajú bolesť v danom mieste, ale zároveň spúšťajú bolesť aj niekde inde. Napríklad, pri masáži takýchto bodov na zadku môže bolesť vystreľovať až dolu v achilovke.

Čo spôsobuje problémy na prvom mieste?

U bežcov problémy vznikajú prvorado náročnými tréningmi, kedy sa svaly nestíhajú regenerovať. Opakované pohyby limitovanej skupiny svalov a vysoká záťaž sú hlavnými „škodcami“. Beh je plný presne takýchto tréningov.

U zvyšku populácie, ale samozrejme aj u bežcov, problémy vznikajú zlým postojom, alebo skôr vlastne sedením, ako aj nedostatočným cvičením a ochabovaním svalov. V skratke, zlým životným štýlom.

Naše telá sú síce evolučne zvyknuté zniesť všetko čo im naložíme, no konsekvencie musíme znášať aj tak.

Používanie valca je bolestivé procedúra

Bez ohľadu na skúsenosť či fyzickú zdatnosť, používanie valca spôsobuje bolesť.

Úlohou valca je však obnoviť zdravé svalstvo a nie spôsobovať turistické vychádzky do Očistca. No rolovanie bolí. Ak si niekedy skúsil ísť k masérovi, vieš si predstaviť, o čom je reč.

Bolesť pri masáži by sa v niečom mala podobať bolesti, ktorú poznáme zo strečingu. Mala by byť prítomná, nie však neznesiteľná. V takom prípade je už na rolovanie neskoro a treba okamžite vyhľadať lekársku pomoc.

Na rozdiel od klasickej masáže si v tomto prípade sám sebe pánom v bolesti. Len ty vieš čo je znesiteľné a čo už nie, čo sa deje a ako to na teba vplýva. Ty sám vieš regulovať množstvo pociťovanej a teda privodenej bolesti. Pri masérovi sme často „vydaní na milosť a nemilosť“ skúseností týchto špecialistov. Pri masáži pomocou valca je proces štýlom seba objavovania a spoznávania.

Ako správne používať masážny valec

Správne použitie je vecou zvyku a cviku. Prvorado treba používať len vlastnú váhu tela, nepridávať si žiadne závažie. Na valci sa roluj veľmi pomaly, len zopár centimetrov za sekundu. V momente, keď nájdeš bolestivé miesto zastav a zostaň v danej polohe 5-30 sekúnd, až pokiaľ sa bolesť zjemní a rozplynie. Potom pokračuj ďalej.

Na začiatku je pre niektoré svaly rolovanie príliš bolestivé a preto je lepšie masírovať svaly okolité a len postupne sa dostávať k najbolestivejšiemu miestu. Proces netreba zrýchľovať. Je lepšie valec používať denne niekoľko minút a postupne si zvykať, ako prehnať jeden deň a nevládať použiť valec zopár nasledujúcich.

Zopár nikdy :

  • nikdy si nemasíruj kĺby či kosti
  • nikdy si nemasíruj spodný chrbát (kríže)
  • nikdy si nemasíruj krk (lepšia je na to tenisová loptička)
  • nikdy si nespôsobuj bolesť, ktorú nevieš zniesť

Čo sa deje po použití masážneho valca

Podobne ako po masáži, telo sa na druhý deň cíti viac boľavé ako bolo predtým. Tento stav však postupne odchádza a dostavuje sa uvoľnenie a regenerácia. Častejším opakovaním sa doba skracuje a bolesť zmenšuje.

Po masáži sa snaž dodržať dostatočný pitný režim, dopraj si kvalitný spánok a zdravé jedlo. Naše telo je komplexný mechanizmus a všetko má so všetkým súvislosť.

Druhy masážnych valcov

Masážne valce

Podobne ako pri akomkoľvek vybavení, aj pri výbere masážneho valca ide o malú vedu.

Prvorado sa členia valce podľa tvrdosti. Pre začiatočníkov sa odporúčajú mäkšie valce, vyrobené z polyetylénovej peny. Pre skúsenejších už tvrdšia a menej poddajné z EVA peny a pre tých najotrlejších veľmi tvrdé a na povrchu členité valce.

Okrem materiálu sa valce rozlišujú veľkosťou. Na masáže nôh, rúk, či pre prepravné účely sú vhodnejšie menšie valce do 45 cm, pre masáže chrbta sú lepšie valce dlhé 90 cm. V priemere mávajú valce štandardne 15 cm, no nájdu sa medzi toľkými výrobkami aj hrubšie či dokonca tenšie.

No a samozrejme sa líšia cenou, kvalitou vyhotovenia a tiež svojim určením. Niektoré valce sa okrem masáži používajú aj na cvičenie rovnováhy. V tom prípade je požiadavka na ich kvalitu vyššie, nakoľko sú zaťažované omnoho viac a materiál musí byť schopný odolať záťaži a spamätať sa.

V mnohých situáciách sa valce dajú nahradiť tenisovými či lakrosovými loptičkami alebo vlastnými rukami, avšak veľkosť a špecifická tvrdosť valcov ich robí superiórnejšími. No z pohľadu zabratého miesta v batožine je aj tenisová loptička výborná náhrada.

Pár slov na záver

Masážne valce nie sú výstrelkom doby. Našli si miesto medzi športovcami nie vďaka reklamnému masírovaniu, ale vďaka ich schopnosti a efektívnosti masírovať.

Na rozdiel od klasických masáží, ktoré mimochodom stále majú a budú mať svoje miesto a výhody, dovoľujú každému pracovať na svojich svaloch bez narušenia domáceho rozpočtu.

Masážne valce sú lacným prostriedkom k udržovaniu zdravia našich svalov a patria definitívne do vybavenia nielen bežcov, ale každého, kto má záujem držať vlastné telo v čo najlepšej forme.