Domáce ryžové mlieko – ľahko a rýchlo

Ak trpíte intoleranciou na laktózu ako ja a pritom obľubujete mliečne “šejky” či cereálie zaliate mliekom, žiaden problém.

Keď som prvýkrát čítal o ryžovom mlieku niekde na internete, neveril som, že je to niečo tak jednoduché. Tak som to skúsil.

Najdôležitejším detailom celého ryžového mlieka je trochu soli a oleja. Nerobte to bez toho, nikdy nechytí tak skvelú štruktúru a chuť. Ak však pri varení solíte ryžu, s kľudom sol v ďalšom postupe vynechajte.

Čo k ryžovému mlieku potrebujeme?

  • 1 šálku uvarenej ryže – podľa chuti, no biela klasická je úplne vyhovujúca
  • 1 polievkovú lyžicu oleja (slnečnicový funguje najlepšie, ale aj olivový je skvelý)
  • 5 šálok vody
  • 2 štipky soli (nie ak je ryža solené)
  • 2 čajové lyžičky cukru (voliteľné)

Ako na to?

Uvarte ryžu, alebo odložte si šálku pri varení obeda. Do mixéru, nasypte uvarenú ryžu, zalejte vodou, olejom, soľou a cukrom ak chcete a dajte mixovať. Od mixéra záleží, ako dlho to bude trvať. Pulzný systém je lepší, no aj klasický kuchynský mixér to pri vysokých otáčkach do 2-4 minút rozmixuje do krémova.

Zmixovanú zmes nechajte 5 minút odstáť a potom cez jemné sitko zlejte do uzatvárateľnej fľaše.

Práve ste získali 1l čerstvého domáceho ryžového mlieka, ktoré síce nechutí ako mlieko ani náhodou, no je jeho kaloricky dokonalejšou náhradou. Ak teda nie ste na Paleo či LCHF strave.

Mlieko vydrží v chladničke približne 5 dní.

Pokiaľ sa vám oddeľuje voda od zmesi a musíte mlieko vždy poriadne pretriasť pred použitím, to je normálne. Skúste nabudúce experimentovať s inou ryžou, iným olejom či trochou soli navyše a konzistencia sa môže zlepšiť. V každom prípade takéto oddeľovanie je normálne a neškodné.

Ak uprednostňujete neutrálnejšie a jemnejšie mlieko, skúste mandľové. Je to ďalšia veľmi chutná alternatíva.