Bolesť v sedacom svale. Spoznajte svoj ischiatický nerv.

Prvýkrát som sa s bolesťou v sedacom svale stretol pred štyrmi rokmi. Z ničoho nič mi v ľavej polovici zadku začala vystreľovať bolesť počas behania až dole ku kolenu. Neskôr neprestávala ani po skončení behania a stávala sa intenzívnejšou každým týždňom. Po prvý raz som okúsil symptómy spôsobené podráždením ischiatického nervu. Ako som zistil časom, ani zďaleka som v tom nebol sám.

Liečenie, ak sa to dá tak nazvať, trvalo niekoľko mesiacov. Chodieval som na pravidelné stretnutia k fyzioterapeutovi, cvičil som doma, behával menej a bolesť postupne odznela. Minulý rok však prišla bolesť späť ako veľmi nezvaný hosť do domu.

Problémy začali už na konci roku 2015. Tentokrát na opačnej strane zadku a s oveľa rýchlejším a intenzívnejším postupom. Došlo to až do bodu, kedy som prestal behať takmer úplne. Stalo sa tak počas dlho plánovaného a pre mňa veľmi očakávaného “štefánika”. Na dvadsiatom kilometri som to musel zabaliť a odvtedy moje behanie išlo dole kopcom. Žiaľ, nie doslovne.

Čo je vlastne ten ischiatický nerv?

Ischiatický nerv je dlhý a veľmi silný nerv, ktorý vystupuje z chrbticového kanála a pokračuje medzi sedacími svalmi pozdĺž celej nohy až dole k chodidlu. Ak príde k jeho podráždeniu a zápalu, bolesť začne vystreľovať kdekoľvek od krížov až dole k achilovke, no najčastejšie v oblasti sedacích svalov. Tak ako to bolo aj u mňa.

ischiatický nerv

Nerv sa tiahne v zadnej časti nohy pomedzi svalové vlákna. Tie ho pri zápale a dotyku dráždia a vzniknutá bolesť vystreľuje od jedného bodu až do celej nohy. Bolesť je na začiatkoch tupá a ignorovateľná, no časom sa stáva intenzívnejšou. Dochádza k tŕpnutiu svalov, zlému prekrvovaniu a v horších prípadoch až k neschopnosti ovládať niektoré svalové partie.

Podľa lekárov je problém najčastejšie spôsobený vyskočenou či poškodenou platničkou, zlým postojom a neprirodzeným prehnutím chrbta, alebo zápalmi v oblasti chrbtice. Dôvodov však podľa nich môže byť mnoho. Jednoduchá diagnostika nie je ani zďaleka tak jednoduchá.

Bolesť pociťujeme na začiatku len pri záťaži, ako napríklad pri dvíhaní nohy, kráčaní do kopca, prudkom zostupe. Postupne, ak sa problém nerieši, bolesť sa objavuje aj pri bežnom sedení, státí či dokonca ležaní.

Ako na bolesť v sedacom svale

Ako píšem vyššie, príčin bolesti môže byť mnoho a neexistuje univerzálne riešenie. Pre to, aby si vedel do čoho sa pustiť je najlepšie navštíviť lekára alebo fyzioterapeuta a poradiť sa.

Ak je bolesť spôsobená vyskočenou či poškodenou platničkou, cvičenie nepomôže a je nutná pomoc odborníka. Ak je bolesť spôsobená ochabnutým svalstvom, zlým postojom či dlhodobým nesprávnym sedením, cvičenie vie zabrať celkom dobre.

V týchto dvoch krátkych videách je zopár cvikov, ktoré som praktizoval ja sám a pomohli mi. Treba mať však trpezlivosť a neísť proti vlastnému telu. Ak ti ktorýkoľvek z nich spôsobuje miesto postupného uvoľňovania bolesť a tenziu, treba s ním prestať.

Neočakávaj však, že zopár dní spraví zázraky. Všetko chce svoj čas. No a keď už bolesť zmizne, odporúčam pokračovať v cvičeniach, aj keď už menej intenzívnych ďalej. Aby sa ti nestalo to čo mne.

Ak máš aj ty skúsenosti s podobným problémom a podarilo sa ti ho prekonať, budem rád počuť o tvojom prístupe. Určite nie som sám, koho niečo takéto prepadlo a taktiež nie som sám, kto sa snaží pomôcť si ako sa len dá. Napíš do komentárov alebo priamo na mail ivan@trailrun.sk.

Nech nás tento rok trápi čo najmenej problémov a zranení. A nech nám to dobre behá!

Ahoj niekde v kopcoch!