Barefoot running – behanie na boso 2

O behaní naboso som sa ako mnoho iných ľudí dozvedel pri čítaní knihy Stvorení pre beh (Born to run). Idea ma oslovila a určite ako tisíce ďalších, dal som hneď v ten týždeň zarobiť pár korún – v mojom prípade libier – firme Vibram.

Napriek môjmu rozhodnutiu behávať v týchto nových “teniskách” čo najčastejšie, realita ma doslovne prefackala.

Beh bol aj po niekoľkých týždňoch každý raz bolestivý. Nie pre zlú techniku – to si sám nemôžem predsa priznať 🙂 – ale pre povrch terénu a odolnosť mojich nezvyknutých nôh.

Aj napriek opatrnosti a pozornosti, vždy sa našiel v lese kde behávam nejaký mrzký kameň, ktorý mi premasíroval šľapu ako nič predtým. A pri ďalšom pokuse opäť. Priznám sa, po krátkom čase som zanevrel na behanie „na boso“.

O rok neskôr som neodolal. Vytiahol som po zime svoje Fivefingersky a vybehol na obľúbené kolečko okolo domu. Výsledok? Natiahnutá achilovka na odvyknutých nohách na nasledujúce dva dlhé mesiace. Aj keď behávam v teniskách s celkom nízkym „droppom“, 4-6mm je proti 0mm obrovský skok. Verte tomu. A tak, Fivefingersky dostali červenú.

Tento týždeň som po dlhej dobe nasadil znovu Fivefingersky a vyrazil. Na krátky, zahrievací beh. Napriek tomu, že trasu perfektne poznám, v tme som zakopol v plnej rýchlosti o koreň pri zemi a výsledok je na obrázku.

Prsty dotlčené z Fivefingers

Čo tým ale chcem povedať? Sú Fivefingersky naozaj zlé? Je to hrozba pre naše nohy?

Absolútne nie! Len na svojom zlom príklade chcem poukázať na to, čo radia všetci, ktorí veciam rozumejú a ktorých som tak poctivo celý čas ignoroval.

  1. Začínajte po malých kúskoch. Najprv 5, potom 10 minút a keď sa to stane pohodlným, pomaly zvyšujte.
  2. Začínajte na mäkkom povrchu – tráva, piesok, mäkké chodníky. Žiadne kamenisté cesty a koreňmi prerastené chodníky (áno, trailrunning je o takých cestách, no všetko má svoj čas)
  3. Po dlhšej prestávke, začnite opatrne a pozvoľna.
  4. Ak to chcete zobrať ešte pozvoľnejšie, začnite s minimalistickými teniskami a postupne prejdite na „zero drop“
  5. Berte Fivefingersky ako doplnok k normálnym teniskám, nie ako tie hlavné (pri čítaní kníh či pozeraní videí z Ameriky berte veľmi do úvahy, že povrch je tam často úplne iný ako povrch v Tatrách, Alpách či Dolomitoch)
  6. Nebojte sa experimentovať. To Vám bude beh robiť stále príťažlivý. Najhoršia je rutina.

Ja sám som si istý, že mi tých pár desiatok kilometrov výrazne pomohlo v technike a kvalite behania. Aká je vaša skúsenosť? Beháte na istotu, alebo skúšate občasne aj niečo nové? Poteším sa akýmkoľvek komentárom či pripomienkam.