Ako v deň pretekov na nič nezabudnúť

Je sedem hodín ráno a štartujem s 30 ďalšími ľuďmi v chlade do náročného horského ultramaratónu. V momente, keď sa ozve trúba ma zaleje pot. Zabudol som si prelepiť bradavky čo pri mojom potení znamená do krvy vydratá koža v priebehu prvej polovice trasy. Nezostáva mi nič iné, len na najbližšom kontrolnom stanovisku zastaviť, rozbaliť batoh a prelepiť si ich. Hrozne si za to nadávam.

Najhoršie je, že sa to nestalo prvý krát. Raz sú to zabudnuté elektrolity inokedy nefunkčná baterka. Takáto hlúposť vie rozhádzať psychiku viac ako bolesť v kolene.

Hektické ráno v deň pretekov a ešte drsnejšie rána na multi-etapovkách ako MdS či DBR človeka otupia natoľko, že pamäť proste neslúži ako má. Vyčerpanie a stres spravia svoje. Po zopár podobných skúsenostiach som sa rozhodol, že to musím zmeniť. Raz a nadobro.

Raz, týždeň pred pretekmi som si sadol a spísal na malý lístok krok za krokom, čo budem robiť ráno v deň D, keď vstanem. Všetko. Od najprirodzenejších úkonov až po rozklusanie. Rozhodol som sa, že pri každom bode musím mať v to ráno fajku, inak je niečo v neporiadku.

Príprava takého zoznamu aj so zmenami v priebehu týždňa mi zabrala približne 15 minút a dopriala takú pohodu posledných 48 hodín, že som tomu až neveril.

Ten pocit, keď sa človek ráno zobudí o 5:00 a unavený, prispatý mozog nemusí nič riešiť, len pozrieť na zoznam a začať plniť pokyny, napísané v predstihu s čerstvom mysľou je k nezaplateniu.

Keď som si zoznam robil prvý krát, pripadal som si ako blb. Nevedieť, že sa má človek napiť či ísť na WCko? Nonsens! To ale nie je pointa.

Oslobodenie mysle od prirodzených a predsa dôležitých úkonov mi dovoľuje sústrediť sa na preteky samotné. Opäť premýšľať nad trasou, taktikou, strečingom či len kecaním s ľuďmi. Viem, že mi nič neújde z pozornosti a nestane sa mi to, čo mnohokrát predtým.

Pri bežných, plne podporovaných pretekoch sa malá chyba dá ľahko napraviť, pri komplikovaných multi-etapovkách aj malá chyba môže znamenať veľký problém. Zabudneš sa natrieť slnečným krémom na Sahare? Zle je. Zabudneš si pri nepodporovaných 60km pretekoch zobrať dostatok jedla zo stanu? Zle je. A zoznam ide ďalej a ďalej.

Ak sa chystáš na akékoľvek preteky toto leto, skús si to. Naplánuj si deň pred a deň pretekov s chladnou mysľou vopred a potom zapni len automatiku. Sústreď sa na ukľudnenie, sprav si pohodu, bav sa s ľuďmi a nezaťažuj mozog tým, čím nemusí. Po pár hodinách mentálnej pohody Ti bude za to vďačný. A nielen on.

Príklad môjho logu z Dragon’s Back Race 2012:

  • WC
  • Vypiť 0.5l vody
  • Prelepiť bradavky
  • Ochrana proti oterom
  • Kontrola otlakov a ošetrenie
  • Obliecť sa
  • Zbaliť hill-pack
  • Zbaliť night-pack
  • Raňajky
  • Kontrola povinnej výbavy (zvlášť lístok)
  • Dotankovanie vody
  • Zarobenie elektrolitov
  • Vypiť 0.5l vody
  • Príprava jedla do bočníkov
  • Príprava purifikačných tabletiek
  • Kontrola baterky
  • WC
  • Night-pack na kopu
  • Strečing a rozklusanie
  • Hodinky, kompas, mapa
  • Štart!

Prajem Ti pohodové behanie toto leto!

[!v@n]